تاریخ : جمعه, ۲۸ خرداد , ۱۴۰۰ 9 ذو القعدة 1442 Friday, 18 June , 2021

یادداشت| تقویت جایگاه اردوغان در برابر نظام آتاتورکی با تغییر کاربری ایاصوفیه از موزه به مسجد

  • کد خبر : 970
  • ۲۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
یادداشت| تقویت جایگاه اردوغان در برابر نظام آتاتورکی با تغییر کاربری ایاصوفیه از موزه به مسجد
پس از سقوط عثمانی، مصطفی کمال آتاتورک در سال 1934 میلادی، کاربری ایاصوفیه را از مسجد به موزه تبدیل کرد و باعث خشنودی نسبی مسیحیان و غربی‌ها شد اما اکنون پس از ۸۶ سال، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه با حکم دیوان اداری، موزه ایاصوفیه را بار دیگر به مسجد تبدیل کرد.

به گزارش یورد نیوز، این روزها مسئله تغییر کاربری ایاصوفیه از موزه به مسجد به مسئله روز ترکیه و جهان تبدیل شده است.

ایاصوفیه ۱۵۰۰ سال پیش در قسطنطنیه ساخته شد و برای چندین قرن کلیسای جامع و قصر حکومتی روم شرقی (بیزانس) به عنوان یکی از ثروتمندترین و قدرتمندترین حکومت‌های تاریخ جهان بود.

این کلیسا پس از فتح استانبول توسط محمد فاتح عثمانی، به مدت ۵ قرن به یکی از مهم‌ترین مساجد مسلمانان و نماد پیروزی اسلام بر مسیحیت تبدیل شد.

پس از سقوط عثمانی، مصطفی کمال آتاتورک در سال ۱۹۳۴ میلادی، کاربری ایاصوفیه را از مسجد به موزه تبدیل کرد و باعث خشنودی نسبی مسیحیان و غربی‌ها شد.

اما اکنون پس از ۸۶ سال، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه با  حکم دیوان اداری، موزه ایاصوفیه را بار دیگر به مسجد تبدیل کرد و آن را در اختیار سازمان امور دینی ترکیه قرار داد و اعلام کرد که روز جمعه ۲۴ ژوئیه ۲۰۲۰ (۳ مرداد) با برگزاری نماز جمعه، ایاصوفیه را برای عبادت مسلمانان افتتاح خواهد کرد.

این اقدام ترکیه باعث واکنش شدید غربی‌ها شد، چراکه واقعیت این است که غربی‌ها حتی اگر در کانادا و نیوزلند هم زندگی کنند، هنوز هم باور نمی‌کنند که استانبول دیگر از دست رفته و امید دارند که شاید روزی دوباره آن را مثل اندلس و بیت‌المقدس به دست بیاورند.

چراکه جهان مسیحیت تاکنون مشروعیت حاکمیت ترکیه بر استانبول را نپذیرفته‌اند و از هر فرصتی برای زیر سؤال بردن این حاکمیت استفاده می‌کنند.

از نظر اسلام‌گرایان، تبدیل شدن موزه ایاصوفیه به مسجد به معنای بازگشایی یک محل جدید برای عبادت مسلمانان نیست بلکه پذیرش اسلامیت استانبول و مشروعیت حاکمیت یک دولت مسلمان در استانبول در مرکز مذهبی مسیحیان است.

خارج کردن استانبول از سیطره مسلمانان یک مسئله با قدمت پنج قرن است که با اقدام آتاتورک در موزه کردن ایاصوفیه، ذهن جریان اسلام‌گرای ترکیه را به خود درگیر کرده بود.

جهان مسیحیت هیچ موقع چشم از استانبول برنداشته است و همواره آرزوی بازگرداندن آن به دامان مسیحیت را در سر می‌پروراند. از روزی که اروپا دولت ترکیه را متقاعد به تبدیل کردن استانبول به یک منطقه بین‌المللی چند فرهنگی کرده، استارت بازگرداندن استانبول به دامان جهان مسیحیت زده شده است.

احداث پروژه عظیم کانال استانبول با کمک بانک‌های جهانی با هدف تبدیل کردن شهر استانبول به یک جزیره محصور بین کانال استانبول و تنگه بسفور انجام می‌گیرد تا در آینده امکان تبدیل این شهر به منطقه‌ای بین‌المللی و خارج از حاکمیت مستقیم و همه جانبه ترکیه مطرح شود.

جالب اینجاست که خود مسیحیان استانبول نیز کینه‌های عمیقی نسبت به حاکمیت یک دولت مسلمان بر این شهر دارند به طوری که پاتریکخانه استانبول به عنوان یکی از مراکز مقدس ارتودوکس‌های جهان در یک اقدام رادیکالی، درب اصلی خود را از سال ۱۸۲۱ میلادی بسته نگه داشته و اعلام کرده تا روزی که یکی از سران دولت ترکیه را در مقابل این درب به دار نیاویزد اجازه باز شدن این درب را نخواهد داد!

این قضیه ریشه در اعدام پاتریک جرجیوس پنجم توسط دولت عثمانی در سال ۱۸۲۱ دارد که به جرم خیانت به دولت عثمانی و همکاری با شورشیان یونانی به دار آویخته شد.

ابعاد کینه مسیحیان نسبت به اسلامیت استانبول آن چنان گسترده است که برنتون تارانت عامل اصلی عملیات تروریستی سال ۲۰۱۹ علیه مسلمانان در نیوزلند که تا پیش از عملیات تروریستی‌اش دو بار به استانبول سفر کرده بود، در بیانیه‌ای با خطاب قرار دادن مردم ترکیه اعلام کرده بود: می‌توانید در خاک خود با آرامش زندگی کنید، در سمت شرق به شما آسیبی نخواهد رسید. اما در سمت غرب (بخش اروپایی استانبول) جایی را برای زندگی امتحان نکنید، زیرا شما را خواهیم کشت. ما به کنستانتینوپولیس (استانبول) آمده و همه مساجد و مناره‌های شما را ویران می‌کنیم. ایاصوفیه از مناره‌ها پاکسازی خواهد شد و کنستانتینوپولیس (استانبول) مجدداً مسیحی خواهد شد.

همه این‌ها نشان می‌دهد که احساسات تند مسیحی در اروپا نسبت به استانبول با قدرت ادامه دارد و این احساسات در مراودات سیاسی آن‌ها با ترکیه نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

با تصمیمی هم که دولت ترکیه مبنی بر تغییر کاربری ایاصوفیه از موزه به مسجد برای عبادت مسلمانان گرفته است، می‌تواند سرآغاز عملیات تروریستی افراطی اروپاییان و مسیحیان علیه مسلمانان و تشدید اقدامات خصمانه جریان‌های راست محافظه‌کار اروپایی علیه ترکیه شود.

لازم به ذکر است که اقدامات عملی برای تبدیل کردن ایاصوفیه به مسجد در زمان نخست‌وزیری مرحوم نجم‌الدین اربکان نخست‌وزیر اسلام‌گرای ترکیه آغاز شد اما با کودتای ۲۸ فوریه ۱۹۹۷ بی‌نتیجه ماند و اربکان به زندان محکوم شد.

یکی از اتهامات اربکان از نظر کودتاگران، تصمیم وی برای احداث مسجد در میدان تقسیم استانبول و تبدیل کردن ایاصوفیه به مسجد بود.

همان جریانات سیاسی لائیک که از کودتا علیه اربکان حمایت کرده بودند اکنون به وضعیتی دچار شده‌اند که برخلاف عقیده قلبی خود مجبور به حمایت زبانی از اقدام اردوغان در مسجد کردن ایاصوفیه شده‌اند.

چراکه توان کودتا و یا لشکرکشی خیابانی علیه جریان اسلام‌گرا در ترکیه را ندارند و مجبور هستند تقویت جایگاه اردوغان در برابر نظام آتاتورکی را فقط نظاره کنند.

لینک کوتاه : https://yurdnews.com/?p=970